Stands Matefest-Infofest. Edició: 2022

Ordinals: Paradoxa d’Aquil·les i problema de l’Hidra

Alumne: José María Fernández

Breu explicació sobre què són els ordinals numerables recolzant-nos en la seva representació gràfica, i les operacions bàsiques que es poden fer amb ells, per presentar una versió diferent de la paradoxa d’Aquil·les i la tortuga i el problema de l’Hidra.

De l’institut a la universitat: adaptació a una nova etapa

Alumnes: Manel Montanyà, Eva Díaz i Akira Verlaat

Explicació d’experiències del canvi que suposa començar la universitat des de diferents perspectives, tant geogràfiques (viure a barcelona en un pis d’estudiants, viure en una residència, viure fora de barcelona i anar i tornar cada dia…), acadèmiques (batxillerat cientificotecnològic i batxillerat científic), de gènere… El propòsit és resoldre dubtes sobre aquest canvi d’etapa als alumnes de batxillerat.

Teoria de nusos: Quants nusos diferents hi ha?

Alumne: Clàudia Casero i Marina Anguas

En aquest estand ens introduirem a la teoria de nusos. Estudiarem quants nusos diferents hi ha depenent del nombre mínim d’encreuaments. Aquest problema ens introdueix el concepte de quiralitat (un nus és quiral si no és equivalent a la seva imatge especular i amfiquiral quan sí que ho és). Veurem si trobem nusos amfiquirals i quines propietats tenen.

Grafs: Algoritmes de camins mínims

Alumnes: Clara Nicolás Forcadell i Arnau Jutglar Puig

La nostra activitat consisteix a exposar les eines que la teoria de grafs ens aporta per tal de trobar camins entre punts tals que minimitzin una distància. Entres les aplicacions d’aquesta branca de les matemàtiques, hi trobem entre d’altres l’algoritme de Google maps.

Anàlisi harmònica i panderos

Alumnes: Guillem Carbó Torrents i Marc Piquer i Méndez

Activitat destinada a l’alumnat d’ESO i batxillerat en la qual a través de diferents instruments (panderos i altaveus) es pot observar l’aparició (o no) d’harmònics en colpejar-los o activar-los.

Google Development Student Club

Alumnes: Júlia Calderón Estébanez, Pau Chaparro López, Estíbaliz Martínez Cano, Sebastian Andrade Zanotti i Ian Phoenix Carlos Casillas

Apropa’t per descobrir més sobre un dels grups de Google més actius!

Topologia

Alumnes: Onofre Bisbal i Guillem Sans

Jocs d’atzar: les matemàtiques contra la sort (I i II)

Alumnes: Ramon Romeu Pastor, Clàudia Ramírez Cuello, Xavier Profitós Sánchez, Laura Campmany Cívico, Joan Font Perelló

Jugar a un joc d’atzar pot aparentar perdre el control del resultat, que perdre o guanyar està fora de les mans del jugador. Encara que la sort és un factor molt important, existeixen estratègies que ens poden ajudar a millorar el nostre rendiment en el joc. Apropa’t als nostres dos estands per aprendre un poc al respecte i practicar a una partida de daus contra alguns dels millors jugadors de la facultat.

Epicicles

Alumne: Oriol Franco i Morró

Aproximació del dibuix d’una corba sobre el pla, utilitzant cercles de diferents radis que giren a velocitats diferents.

Els harmònics en els instruments de corda

Alumnes: Bernat Rovira Segú i Núria Jorba i Peña

Breu introducció a les ones estacionàries en una corda, la freqüència fonamental i els harmònics. Quina relació hi ha entre les notes? Per què existeix l’afinació d’instruments? Experimentem amb la guitarra!

Laboratori de matemàtiques del CESIRE

Organitzadors: CESIRE

Voleu experimentar amb les matemàtiques? A partir de materials didàctics com els geoplans, cubs encaixables, daus, polígons encaixables i poliedres… us proposem reptes i us animem a trobar patrons i a fer conjectures.

Fractals

Alumnes: Jan Trias Terol i Ester Vives Muñoz

Paradoxes lògiques

Alumnes: Marc Rico Filbà, Cinta Isern Marcel i Salvador Montserrat Alvarez

Materials manipulables MMACA

Organitzadors: Museu de Matemàtiques de Catalunya

El qüestionari terminològic de Serveis Lingüístics

Organitzadors: Xarxa de Dinamització Lingüística

Posa a prova els teus coneixements de català i matemàtiques amb el qüestionari terminològic de Serveis Lingüístics.

Els qui més preguntes encertin rebran un premi!

El trivial de la Biblioteca

Organitzadors: CRAI

Alumnes col·laboradors: Ana Chesa i Adrià Grau

Benvinguts al concurs que la Biblioteca ha preparat per a la Matefest/Infofest de 2022 relacionat amb les matemàtiques i la Informàtica.

Totes les respostes es poden trobar fàcilment al web en recursos de referència (Viquipèdia, etc.) o al CRAI Biblioteca.

El concurs tindrà 2 premis.