Xerrades Matefest-Infofest. Edició 2020

Jocs d’atzar

Conferenciant: David Márquez

Segurament alguna vegada has participat o vist algú participar en una loteria o d’altres apostes, com la travessa. En aquests jocs, la sort hi juga un paper important: això és evident en el cas de la loteria, però la fortuna també pot decantar el resultat d’un partit de futbol en qualsevol direcció. Ara bé, l’atzar no és sempre l’únic factor a tenir en compte, sinó que una decisió encertada ens pot donar més opcions de guanyar un joc concret.

Descobreix exemples de jocs d’atzar, sortejos i les probabilitats que tens de guanyar-los a la xerrada del professor David Márquez.

Museu de les Matemàtiques de Catalunya

Conferenciant:

Els companys i companyes del Museu de les Matemàtiques han preparat diversos mòduls d’activitats que pots fer a casa, des de papiroflèxia fins a sudokus amb cartes de la baralla francesa. Aprendràs també a construir els poliedres regulars fent servir tubs de cartró i a comptar amb guixes!

Percebre melodia i harmonia en altres temps

Conferenciant: Fèlix Pastor i Enric Guaus

La majoria de les discussions entorn de la música solen centrar-se en el seu desplegament a la interpretació o el temps perceptiu. Tanmateix, en composar o analitzar una peça determinada, es descobreixen diferents escales de temps que van des de la visió arquitectònica de la peça en general fins a la de l’elaboració d’un determinat passatge, un acord o un sol esdeveniment sonor.

En aquesta xerrada, Fèlix Pastor i Enric Guaus ampliaran l’abast de les perspectives temporals del segon moviment de l’op. 27 de Webern proposant un concepte d’interpretació alternatiu mitjançant Instagram per descobrir-ne aspectes ocults d’una altra manera.

Màgia i Matemàtiques

Conferenciant: Sergio Belmonte

A tots i a totes ens agradaria preveure el futur o llegir la ment d’altres persones, però això no és possible. O potser sí? A vegades, les matemàtiques ens permeten fer de mentalistes i saber d’avantmà on portaran les decisions d’altres. Amb els següents aplicatius descobriràs tres trucs de màgia del professor Sergio Belmonte que es valen de les matemàtiques per al seu efecte.

Fractals

Conferenciant: Núria Fagella

Més enllà de la bellesa conceptual que sovint trobem en les matemàtiques, també són presents en la construcció d’objectes estèticament plaents. Un dels conceptes matemàtics que, a més de tenir aplicacions rellevants, dóna lloc a formes de gran bellesa, són els fractals. Descobreix exemples de fractals i com construir-los a la presentació de la professora Núria Fagella. També trobaràs un taller on podràs experimentar amb la construcció de fractals!

La rosa de Nightingale

Conferenciant: Olga Julià

En tot treball científic, la recol·lecta d’informació hi és una part important, però és tant o més crucial saber representar gràficament el material recollit per tal d’arribar a les conclusions correctes, i també per mostrar-les al públic de manera entenedora. En aquesta xerrada de la professora Olga Julià descobriràs la historia de Nightingale i el gràfic que porta el seu nom, que té una manera novedosa de representar dades.