Xerrades Matefest-Infofest. Edició: 2014

Anamorfismes

Conferenciant: Sergi Muria

Una anamorfosi (o anamorfisme) és una deformació reversible d’un objecte o una imatge produïda mitjançant un procediment òptic o matemàtic que només es veu de forma clara i proporcionada des d’un punt de vista òptim o privilegiat. Els anamorfismes apareixen de forma recurrent a l’art, a la publicitat, al cinema, etc…

En la conferència veurem exemples d’anamorfismes i construccions anamòrfiques que s’han realitzat en diferents centres escolars, així com els mètodes que s’han utilitzat per construir-los.

Crea la teva aplicació per Android

Conferenciant: Rafa Barrachina

Durant els últims anys hi ha hagut un augment molt important en la utilització dels telèfons intel·ligents o smartphones. Cadascun d’aquests aparells funciona mitjançant un sistema operatiu i se li pot instal·lar multitud d’aplicacions, de pagament i gratuïtes. Això ha provocat una gran oferta i demanda en el món de les aplicacions mòbils.

En aquesta conferència aprendrem a fer les nostres aplicacions mòbils per Android a través de App Inventor. Sense grans coneixements de programació i en el temps que dura la conferència tindrem la nostra aplicació funcionant en el nostre telèfon.

Crea els teus propis videojocs amb Scratch

Conferenciant: Frank Sabaté

Fer un videojoc pot semblar una tasca difícil però amb Scratch 2.0 podem crear jocs molt divertits. Només ens cal planificar què volem fer, quins passos hem de seguir, quines instruccions hem de donar als nostres personatges i sobretot imaginar.

En aquesta sessió veurem com crear diferents jocs amb Scratch i en crearem un de nou, en directe, amb l’ajuda de tots. Finalment crearem un comandament pel nostre videojoc.

Matemàgia

Conferenciant: Eduard Rovira

D’entrada sembla que les matemàtiques (ciència exacta) i la màgia (art de l’engany) ténen molt poc en comú. Al llarg de la xerrada, intentarem demostrar que hi ha una estreta relació entre aquestes disciplines, i que podem fusionar-les tot creant el concepte de MATEMÀGIA. Veurem els principis matemàtics que s’amaguen darrere alguns jocs de mans (mentalisme amb números, cartes, geometria,…).

Oynos, duwo, treyes… Una petita història dels nombres

Conferenciant: Joan Jareño

Comptem, escrivim i operem nombres de forma tan quotidiana que no som conscients de l’ardu treball que ha suposat a la humanitat arribar a elaborar una “tecnologia numèrica” tan eficient com la que utilitzem en l’actualitat.

En aquesta xerrada intentarem respondre algunes preguntes:
Per què comptem? Tots els pobles compten igual?
Sempre i arreu s’han escrit els nombres com ho fem ara?
Com ha evolucionat aquesta escriptura? Qui la va “inventar”?
Què té d’eficaç la nostra forma d’escriure els nombres?
Hem calculat sempre de la mateixa forma?
I el zero… sempre ha existit un símbol pel no-res?

Codis Secrets

Conferenciant: Òscar Font

Codis secrets és una xerrada d’uns cinquanta minuts de durada sobre els mètodes clàssics de criptografia i les matemàtiques dels codis. Un viatge per la historia des de l’antiga Grècia fins a la Segona Guerra Mundial.

Space Debris, un problema real!

Conferenciant: Ariadna Farrés

Que passaria si dos satèl·lits xoquessin entre si ? Com s’ho fan els satèl·lits per evitar xocar uns amb els altres ? Quants satèl·lits hi ha orbitant al voltant de la Terra? Hi ha espai per a molts més?

Aprofitant l’èxit de la pel·lícula Gravity, en aquesta xerrada explicarem els conceptes bàsic per entendre quin tipus d’òrbites segueixen els satèl·lits al voltant de la Terra, i comentarem un dels problemes que més preocupa a les principals agències espacials, el ‘space debris’ o deixalles espacials.