Xerrades Matefest-Infofest. Edició: 2016

Nanotecnologia

Conferenciant: Jordi Diaz Marcos

Computació quàntica: dels bits als qubits

Conferenciant: David Arcos

Breu introducció als qubits, a la superposició, a l’entrellaçament i al paral·lelisme quàntic, que representen els elements bàsics del nou paradigma de computació: la computació quàntica. Es farà èmfasi en les propietats contraintuïtives del món atòmic que permeten aquest tipus de computació i a les diferències fonamentals entre la computació clàssica i la quàntica.

Game Key: Juegos importantes en la historia de los videojuegos

Conferenciant: Ferran González

En más de 50 años de software de entretenimiento (videojuegos) han aparecido creadores y compañías informáticas que han creado producciones mostrando puertas cada vez más importantes a otros diseñadores, ingenieros, programadores, jugadores y en definitiva en toda la sociedad de consumo y así formar una de las industrias más importantes en la actualidad. Las claves (llaves) que han abierto esas puertas han sido diferentes a través de la historia. Desde los primeros juegos inventados en las universidades hasta los juegos online que llevamos en el bolsillo, la evolución en medio siglo ha sido de vértigo. Y también fascinante. Ferran González, profesor del Grado de desarrollo de videojuegos y editor de libros de videojuegos, nos propone un viaje lleno de sorpresas, desastres y triunfos, tanto económicos como creativos en el gran universo de los videojuegos.

Els procesos electorals a l’estat espanyol

Conferenciant: Marta Berini

Proporcionalitat i escons: un problema polític i un recurs didàctic Durant l’any 2015 s’han realitzat i previsiblement es realitzaran a Espanya diverses consultes electorals: eleccions a la Comunitat d’Andalusia, eleccions municipals i autonòmiques, Eleccions al Parlament de Catalunya, i potser també eleccions al Parlament Espanyol. Molt hem sentit a les tertúlies radiofòniques i / o televisives sobre els aspectes matemàtics que corresponen a les lleis electorals, és a dir, sobre la proporcionalitat o no entre el nombre de vots obtingut pels diferents partits i els escons que els corresponen, sobre si la llei D’Hondt és proporcional o no, sobre com és que es pot tenir la majoria absoluta amb menys del 50 % dels vots, sobre si cal o no una nova llei electoral… Seria important que tota la població adulta i també la joventut aconseguís un coneixement bàsic sobre els mecanismes electorals (que són senzills i tenen una part matemàtica molt assequible) per poder tenir una opinió correcta sobre aquest tema; en aquest sentit, voldria explicar el desenvolupament d’aquesta xerrada com una activitat per dur a l’aula amb alumnes que només cal que tinguin un coneixement de les quatre operacions matemàtiques bàsiques i del seu ús, i també del concepte de proporcionalitat. Veurem quines són les accions que regeixen tot el procés electoral des de publicació de la convocatòria de les eleccions al BOE, DOCG, …. fins al repartiment d’escons a cada partit un cop han finalitzat les votacions i aprofundirem en com s’arriba als resultats i si hi ha proporcionalitat o no, si afavoreix al partit més votat o no, què passaria amb una nova llei electoral.