Stands Matefest-Infofest. Edició: 2023

El trívial de la Biblioteca

Consisteix en un qüestionari en línia. Integrat per 10 preguntes, té per objectiu posar a prova els vostres coneixements —tant els específics com la cultura general— i el vostre enginy.

Per més informació, consulteu: Torna el trívial de la Biblioteca

Paradoxes a l’infinit

Alumnes: Marc Rico Filbà, Víctor Alarcón Guerri i Ester Vives Muñoz

Quan ens apropem a l’infinit, succeeixen coses estranyes.1=2? Pot Aquil·les atrapar la tortuga?
Amb les paradoxes que us proposem, la vostra intuïció quedarà desafiada, però veureu com podem fer servir matemàtiques per a resoldre-les i arribar a resultats sorprenents.

Fractals

Alumnes: Irene Domènech Laborda i Adrià de Juan García

Exposarem les bases de la geometria fractal, introduint les famílies de fractals més conegudes, i les seves representacions a la natura. Definirem els conceptes bàsics, algunes de les seves característiques i les afinitats que ens permeten crear aquests objectes

Cinta de Möbius

Alumnes:  Teresa Velasco, Julia Ivern i Jan Trias

La topologia quocient és una estructura matemàtica que ens permet construir objectes d’allò més interessants. En el nostre cas, estudiarem la construcció de superfícies no orientables a partir de la topologia quocient.

Veurem la construcció de la cinta de Möbius, quines propietats té i donarem altres exemples en dimensions superiors, com ara l’ampolla de Klein.

4ª dimensió

Alumnes: Marcel Montserrat, Cinta Isern, i Azucena García.

Què és una dimensió? La podem entendre com un número necessari per descriure la posició d’un objecte, o com la quantitat de direccions en les quals ens podem moure si hi vivim. Si tenim un sol punt, tenim 0 dimensions, no ens cal cap nombre per descriure el punt perquè no pot haver-hi cap altre punt. En una recta, necessitem un número per saber on som, en un pla, dos, i en el nostre espai tridimensional, quatre

Grafs eulerians

Alumnes: Mar Santiago, Carla Arribas i Caterina Llauradó, Rut Martínez

A partir d’un mapa de la ciutat de Konigsberg amb els ponts en relleu, explicarem com es van originar els grafs. Explicant com Euler va resoldre la problemàtica, introduirem els conceptes de graf i graf eulerià, així com donarem una caracterització dels segons. En acabat, donarem uns quants graphs diferent a aquells que ho vulguin per tal que intentin determinar quins són eulerians.

Falses demostracions

Alumnes: Eva Díaz Rodríguez, Anna Erta i Revilla, Marc Puig i Creixell i Akira Verlaat Fortuny

Molts errors provenen dels procediments erronis, tant a nivells aritmètics o per cancel·lacions incorrectes, com a nivell de concepte i definició.
Aquest estand preté, en certa manera, posar un focus a aquests errors i recalcar la importància del rigor en les matemàtiques.
A més, també instem a dubtar de la nostra intuïció (que sovint ens enganya) i a qüestionar-se el perquè de procediments mecanitzats.

Cubs rubik

Alumnes: Adrià Grau i Ana Chesa
Has sentit mai allò de “els cubs de Rubik són matemàtiques”? T’agradaria saber per què?
En aquest estand t’explicarem quina és la matemàtica amagada darrere d’aquests cubs.
Si el que us interessa és aprendre a montar un cub de Rubik, us ensenyarem a fer-ho amb un 3x3x3 i a fer patrons curiosos 🙂

Nombres Surreals

Alumnes: Jose María Fernández Sánchez

Nombres naturals, sencers, racionals, algebraics, transcendents, reals, imaginaris, nombres complexos, quaternions… Fins on arribarem?
La idea de nombre ha anat evolucionant amb el mateix ésser humà, abastant cada cop més objectes matemàtics sota aquest terme. Allò que un dia era vist com una heretgia, al segle següent era part fonamental dels nous camps emergents de les matemàtiques i les seves aplicacions a la tecnologia.

Qüestionari de conceptes

Oferit per: Els Serveis Lingüístics
Al nostre estand estarem oferint un qüestionari (tipus a, b, c) sobre termes especialitzats de matemàtica i infomàtica. Respon bé el major nombre de preguntes i podràs emportar-te sorprenents premis

Jocs, trencaclosques i paradoxes

Oferit per: MMACA – Museo de Matemáticas de Cataluña

Aquest Stan és un apassionat dels jocs, trencaclosques i paradoxes matemàtiques. Gaudeix trobant solucions creatives a problemes difícils i és un estrateg brillant en els jocs. Troba fascinants les paradoxes i busca constantment nous desafiaments per millorar les seves habilitats matemàtiques.